Mirjam Asaari

Wolken verschijnen onbezorgd
En drijven zorgeloos weg.
Maar de zorgeloze geest is niet te “vinden”
Wil je hem vinden, houd dan op met zoeken.
Wang An Shih (1021-1086)


Over Mirjam

Mijn professionele achtergrond ligt in onderwijsland. Van het VO tot en met HBO. Van het geven van Sociale Wetenschappen tot het geven van trainingen. In mindfulness vond ik een verdieping als coach en trainer, maar ook als mens. Mindfulness is niet zo maar uit de lucht komen vallen. Toen ik nog in Amsterdam woonde heb ik jarenlang zazen beoefend, zitmeditatie, in het Soto Zen Meditatie Centrum in Amsterdam. Momenteel beoefen ik Vipassana meditatie (inzichtmeditatie). Mindfulness heeft onder meer deze meditatietechnieken geïntegreerd.

Voor mijn trainerschap heb ik eerst zelf de Mindful Based Stress Reduction (MBSR) als deelnemer meegedaan bij Anurag Ten Klooster van SeeTrue.
De Basis en Vervolgopleiding voor trainer MBSR heb ik gedaan bij het Centrum van Mindfulness in Amsterdam. Ik had Rob Brandsma, George Langenberg en Mila de Koning als inspirerende leraren. Daarnaast heb ik meerdere stilteretraites gedaan bij Joost van den Heuvel die Vipassana leraar is.
Vergoeding. Ik ben trainer categorie 1 en sta geregistreerd bij de Vereniging voor Mindfulness Based Trainers Nederland. Dat betekent dat in veel gevallen je ziektekostenverzekering gedeeltelijk de mindfulnesstraining betaalt.

Over Mindfulness
Bovenaan mijn website staat “Waar je ook gaat, daar ben je”, of “Waar je aandacht is daar ben je”. Het is een uitspraak van Jon Kabat-Zinn, de grondlegger van de Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR). In die ene uitspraak zit al veel vervat over mindfulness. Mindfulness is de kunst om aanwezig te zijn in het hier en nu.
Is het een kunst om in het hier en nu te zijn? Het lijkt misschien gemakkelijk om in het hier en nu te zijn. Maar hoe vaak zijn wij echt in het hier en nu? Ben je met je gedachten, het luisteren naar een ander, of voelen daadwerkelijk op de plek waar je bent?

Waarom een Mindfulness training?

Het voordeel om vaker in het hier en nu te zijn met je aandacht is dat je meer rust en focus hebt, minder piekert over het verleden, of de toekomst. Dat zorgt er weer voor dat je minder snel stress ervaart. Mindfulness, of opmerkzaamheid maakt je ook bewust van je gedachtepatronen die niet helpend zijn voor jou. Een ander voordeel van de beoefening van mindfulness is, dat je je grenzen beter weet te bewaken. Als je opmerkzaam bent, ben je je eerder bewust van het naderen van je grens. Dat kan gaan om sporten, werken, zorgen voor anderen, of huishoudelijke taken. Je kunt dan een blessure, overspanning, of burn-out voorkomen.

Bij de Mindfulness training leer je Mindfulness te integreren in je dagelijks leven.

Programmabeschrijving
Vooraf vindt een (telefonisch) kennismakingsgesprek- en intakegesprek met de trainer plaats. Om te zien of de training bij je past. De training heeft bestaat uit acht sessies van rond 2,5 uur, plus een hele dag of dagdeel (meestal op een zondag). Iedere sessie heeft een thema. De training beslaat acht weken: een periode die goed te overzien is en het is bewezen dat een dergelijke oefenperiode lang genoeg is voor blijvende effecten.

Mindfulness training is geen theoretische, maar een praktische training. Je leert door te doen. Onderdelen zijn:

• begeleide aandachts- en concentratieoefeningen;
• bewegingsoefeningen;
• zit- en loopmeditatie.

Daarnaast worden theoretische aspecten behandeld en is er ruimte voor het bespreken van de ervaringen. Immers, door nauwkeurig naar je ervaringen te kijken wordt de opmerkzaamheid gescherpt en kunnen er inzichten ontstaan.

Mirjam Asaari stelt zich graag aan je voor op Nieuw Zenit TV.

 

logo50dpi.png

 

Spoorstraat 62

1815 BL Alkmaar

tel.: 06-20939413

 

info@nieuwzenit.nl

www.nieuwzenit.nl

stadsverlichting.jpg

Contact Formulier

Persoonlijke gegevens

Ongeldige invoer
Vul u naam in
Vul u achternaam in
Ongeldige invoer
Ongeldig e-mail adres
Ongeldige invoer